Saturday, November 12, 2011

perginya seorang abah episod 1

4 November 2011, Jumaat


12.30 pm : Tiba di rumah dari Penang. Tengok abah tengah tidur. Then, kejut abah untuk bangun dan bersiap-siap ke masjid untuk solat Jumaat.. Suruh adik2 bersiap untuk ikut abah ke masjid.

1.00 pm : Abah dah masuk dalam kereta. Abah pakai baju melayu putih. Adik2 tak siap lagi. Abah hon nak bagi adik2 cepat sikit. Tanya abah, abah boleh ka bawa kereta pi masjid. Abah jawab , boleh ja..

2.00 pm : Abah dan adik2 belum balik dari masjid lagi. Risau. tengok jiran2 yang pi solat Jumaat dah balik dah.

2.05 pm : Abah message. Abah tanya nak pesan makanan apa. Kami pesan mi goreng.

2.30 pm : Abah balik bersama adik2. Abah bawa balik mi goreng. Kami pun makan mi goreng tu. Pelawa abah makan, tapi abah kata tak mau.

4.00 pm : Abah pegi beli daging untuk raya haji kat kedai SHAILO dan barang2 lain yang kami pesan.

5.00 pm : Abah sampai rumah. Abah cakap Abah beli daging batang pinang. Abah beli banyak. Saya ternampak dalam beg plastik tu ada 1 botol sos kecil. Tapi bukan sos cili atau sos tomato. Saya tanya abah tu apa, tapi abah tak dengar saya tanya.

9.00 pm : Kami sekeluarga tengok Anugerah Skrin kat ruang tamu. Abah mundar mandir macam gelisah.
Abah cakap dia letih. Saya pun suruh la abah masuk tidur. then, abah masuk bilik. Tapi tak lama pastu, dia keluar balik. Dia duduk sebelah mak walaupun kusyen tu sempit. Mak picit2 tangan Abah.

10.00 pm: Saya sidai kain di luar rumah. Abah pun ikut duduk luar sambil baca paper. Saya pun melawak dan tanya kat Abah, Abah nak tolong sidai kain ka? Abah jawab, takmaula tak larat... Lepas habis sidai baju, saya masuk rumah. Abah tak masuk lagi. Saya panggil Abah masuk rumah. Saya cakap bahaya duduk luar malam2..tak taula kenapa mulut saya laju cakap camtu, sebelum ni takpernah suruh Abah masuk dalam rumah pun walaupun dah malam.


Monday, September 26, 2011

lagi soalan trial pmr 2011

KLIK SINI YE..

Saturday, September 17, 2011

insyaAllah..

Kenapa lambat kahwin? - Kerana Allah tahu masa yang terbaik untuk ku.
Dah Berpunya? - Ya.. Kerana setiap orang telah ditetapkan jodoh masing2.
Siapa?? - Nanti Allah akan perkenalkan..
Bila?? - Bila jodoh sampai.. InsyaAllah jemput datang ke walimatulurus ku nanti..

Janganlah selalu bertanya bila org tu nak kahwin.. Kerana semua rahsia dia, terletak di tangan Allah.. Sampai masa Allah akan membongkarkannya..

InsyaAllah.. 



from : facebook

Saturday, September 10, 2011

AKAZAMI - Tentang Cinta


uikss..jgn smpai bunuh diri ye..patah tumbuh hilang berganti..

Saturday, September 3, 2011

BebaS..merdeka>>

selamat menyambut hari kemerdekaan
31082011

dan

selamat menyambut hari Malaysia...
16092011

1Malaysia : Transformasi Berjaya, Rakyat Sejahtera


~kemerdekaan kita hari ini adalah atas usaha pejuang-pejuang tanah air terdahulu~


Saturday, August 13, 2011

PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR 2011 BAHASA INGGERIS (PULAU PINANG)

Sila klik link di bawah untuk download soalan dan skema jawapan bahasa inggeris. 

TEKAN SINI

P/S: Kalau cikgu-cikgu ada soalan Sains dan Matematik negeri selain dari Pulau Pinang, sudilah berkongsi dengan saya..Terima Kasih.

FORM 2 SCIENCE-Chapter 6 Air Pressure



























Wednesday, August 3, 2011

Sekali Lagi Full Movie

Friday, July 1, 2011

seLamat TinggaL si JUN, selamaT datang Julai

Assalamualaikum bloggers!

Apa habaq? Sudah lama tak hapdet.. memencilkan diri di dalam tempurung..huhu

pejam celik pejam celik kejap ja dah habis bulan JUN.

Banyak suka duka dalam bulan Jun ni..

Belajar tentang macm-macam perkara tentang hidup. tentang masa depan. tentang sekolah. tentang guru..dan macam-macam lagi.

Belajar untuk tidak dibuli..

kurangkan menangis

kurangkan marah

huhu
memang bulan yang agak sukar....

permulaan jun disambut dengan perasaan yang amat sukar digambarkan..perasaan sedih, stress, ...
suma perasaan yang negatif penuh dalam badan..
hati memang sangat lemah..tiap masa memang down sangat-sangat..
Alhamdulillah, kawan-kawan banyak bagi semangat..Sebab apa down? adalah..rahsia:)

dua minggu pertama JUN ialah cuti sekolah.. enjoy duduk di rumah.. agak sukar memendam rasa..kadang-kadang hujan turun juga tanpa disedari..

Cuti sekolah memang enjoy dalam duka..dok umah tolong mak <tolong sket2>, tengok tv, kemas umah, maen masak2..syok oooo...2 minggu bercuti..pastu sekolah bukak....lepas sekolah buka, sibuk sana sini..tak menang tangan..

Minggu ni pulak, pegi induksi..huhu..memang mencabar minda..dahla takreti jawab peksa induksi..sabo ajelah.. 
makin meningkat umo, makin lemah daya ingatan... harapan;LULUS INDUKSI n xpayah mengulang..huhu

selamat datang julai..moga julai membawa seribu kerahmatan...

layan lagu ni ok!
bunga cinta lestari~

Monday, May 30, 2011

LAGU TEMA: Nur Kasih The Movie - Yassin & Tizz Zaqyah (Dipawagam: 19 May...



syiokknya lgu ni:)

lalalalala..
nurrr kasih:)

Thursday, May 26, 2011

Cerita Ini Tentang Jodoh | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Cerita Ini Tentang Jodoh | iluvislam.com + discover the beauty of islam

sama-samalah kita merenung diri kita yang banyak khilaf ini..
diambil dari iluvislam.com

Ada satu perkara yang suka aku kongsikan bersama rakan-rakan. Tentu saja tentang cinta.. cinta yang perlu ada pada perkiraanku selepas aku mencintai Allah dan Rasul-Nya.

Kasih yang aku kira perlu aku lempiaskan pada seseorang yang lain selepas ibubapa dan keluarga serta diriku sendiri...

Ya.. cinta pada manusia biasa yang namanya lelaki kerana aku diciptakan sebagai seorang perempuan...

Umur yang semakin berinjak jauh meninggalkan alam remaja dan sekarang di dalam fasa kedewasaan memungkinkan aku berfikir tentang urusan jodoh. Seringkali persoalan itu ditanya kepadaku oleh teman-teman sekuliah dahulu.

"Tak ada buah hati ke?"

"Takkanlah tak ada yang minat dengan perempuan pandai macam kau ni?"

"Kau ni jual mahal sangat kot?"

"Bergayalah sikit, bagi cantik, mesti nanti ada yang terpikat kat kau.."

"Aku sudah, kau bila lagi?"

Aduh... mahu melayan satu-persatu pertanyaan mereka memang tidak terjawab. Paling mudah untuk kukatakan ketika itu,

"Belum jodoh lagi.."

atau aku katakan pada mereka,

"Belum bersedia lagi.. .nanti dah ada calon, akan diberitahu kelak".

Titik.

Berbicara tentang cinta memang tidak akan pernah habis. Semasa di universiti dahulu seringkali aku melihat pasangan yang kononnya sedang 'hangat bercinta' bertengkar atas perkara-perkara yang kecil.

Kadang-kadang aku ketawa sendirian apabila melihat adegan pujuk-memujuk persis lakonan di dalam filem Hindustan yang kutonton di televisyen. Bermacam-macam gaya yang ada apabila si lelaki cuba memujuk si wanita atau si wanita yang cuba memujuk si lelaki. Aku menggeleng-geleng kepala melihat gelagat mereka dalam tawa. Perkara yang padaku tidak wajar dilakukan apatah lagi pasangan itu masih belum punyai ikatan yang sah dan halal di sisi Islam sedangkan si wanita bertudung dan si lelaki bersongkok.

Aku pernah dilamar seorang lelaki pada perkiraanku dapat melengkapi kekurangan yang ada pada diriku. Tentu sahaja aku mencari seorang lelaki yang mudah tersenyum, tegas dalam kelembutan, lucu dan bisa membuatku gembira, dan yang paling penting dia seorang yang sangat menjaga solatnya dan ibadahnya. Cukup padaku itu dan aku telah bertemu dengannya. Tapi, seperti yang kukatakan sebelum ini, cerita ini tentang jodoh...

Arakian, aku dilamar aku menolak dengan lembut atas alasan kerana mahu menumpukan perhatian kepada pelajaran dan kuliah. Ini amanah yang kupegang sejak mula aku menjejakkan kaki ke menara gading. Aku tidak suka berpacaran kerana pada aku ianya tidak wajar.

Kukatakan pada lelaki itu, sekiranya benar dia menginginkan aku menjadi suri hatinya maka tunggulah sehingga aku dan dia selesai bergraduasi. Kukatakan juga bahawa aku tidak suka keluar berdua-duaan. Sekiranya seorang lelaki itu benar mahu memiliki hatiku maka dia perlu memahami bahawa dia perlu lebih serius untuk mengatur masa depannya berbanding berpeleseran tanpa hala tujuan yang jelas.

Hubungan yang dijalin tanpa ada matlamat yang jelas bukanlah satu perhubungan yang bersungguh-sungguh tetapi hubungan yang terang-terangan berlandaskan nafsu semata-mata.

Sekali lagi kukatakan di sini, ianya soal jodoh. Allah punya perancangan yang lebih menarik untukku, terserah padaku sahaja sama ada mahu mencari hikmah yang tersembunyi atau membiarkan diriku sendiri tertanya-tanya mengapa kesudahannya begini dan begitu...

Lelaki itu tidak sanggup menunggu lantas mengambil keputusan mencari yang lain...

Aku sedikit kecewa namun kubisikkan pada hati agar redha dengan ketentuan Ilahi. Dalam melayari kehidupan dan mehnah, aku belajar pelbagai perkara. Setiap hari aku belajar dan adakalanya mengajarkan sesuatu kepada yang lain. Benar, usia yang semakin bertambah membuatkanku berasa gusar kerana masih tidak dipertemukan jodoh.

Hidupku banyak dihabiskan dengan bekerja sebaik sahaja menamatkan pelajaran di universiti. Rakan-rakan lain ramai yang berlumba-lumba mendirikan rumahtangga dan aku masih lagi sendiri. Agak sunyi tapi kutabahkan hati supaya aku tidak menjadi seorang yang terlalu menurut nafsunya.

Tiba saat rezekiku dilebihkan Allah di mana aku diterima bekerja sebagai salah seorang pegawai psikologi. Tidak perlu aku ceritakan dengan tepat di mana aku ditempatkan. Sejak pertama kali aku menjejakkan kaki di sini, tidak pernah terlintas di fikiranku untuk mencari pasangan hidup. Niatku hanya mahu bekerja kerana Allah, mencari rezeki untuk keluargaku agar kami dapat hidup dengan lebih selesa.

Sukacita sekali lagi aku maklumkan, bahawa ini semua urusan jodoh. Jodoh yang tertulis kemas di luh mahfuz, Salah satu rahsia agung yang tersembunyi dari pengetahuan hamba-Nya selain urusan umur, rezeki dan maut.

Salah seorang daripada orang bawahanku yang usianya lima tahun lebih tua dariku dan tentunya seorang lelaki benar-benar membuatkan jiwaku bergetar. Entah kenapa, tapi aku takut ianya melalaikan dan bisa menghumban diriku ke lembah kehinaan. Takut untuk terjerumus di dalam zina hati.

Lelaki itu kerapkali mengujiku dengan pelbagai pertanyaan. Tingkahnya yang kadang-kadang membuatku tertanya-tanya kenapa dia perlu bersikap sedemikian denganku dan tidak dengan perempuan-perempuan yang lain di pejabat. Aku positifkan fikiran, mungkin juga kerana aku adalah orang atasannya dan wajar saja dia menghormatiku lebih daripada yang lain. Mungkin.

Satu hari, dengan izin Allah jua ianya terjadi, ketika sedang enak menjamu selera bersama rakan-rakan sepejabat pada waktu malam, satu rahsia tersingkap. Salah seorang rakan pejabatku bertanyakan sama ada aku sudah punya kekasih hati atau belum. Satu soalan yang kukira agak lucu untuk ditanya. Aku senyum dan menggeleng.

Dia kemudian berkata, ada seseorang yang dekat denganku ingin menjalinkan hubungan yang lebih rapat dan serius. Aku dapat mengagak tapi aku meminta kepastian darinya. Nah! Jelas bahawa lelaki di pejabat yang sama yang kuceritakan sebentar tadi. Tepat telahanku kali ini. Firasatku jarang tersasar apatah lagi jika aku mohon agar Allah membimbingku agar aku tidak menjadi orang yang berprasangka yang tidak baik kepada orang lain.

Hatiku menguntum senyum. Tentu saja rasa suka apabila diri disukai oleh orang lain yang bergelar lelaki. Aku senang sahaja bekerja dengannya. Selalu di dalam doaku di mana aku memohon agar aku dijodohkan dengan seseorang yang baik akhlak dan agamanya, bersederhana dalam segala urusan, dan bonus bagiku sekiranya lelaki itu seorang yang sedap mata memandang...

Lelaki itu juga hingga sekarang masih mengujiku dengan pelbagai pertanyaan. Aku cuma menjawab pertanyaannya sekadar yang kumampu dan hingga saat ini tidak pula dia menyatakan sendiri kepadaku bahawa dia punya 'perasaan' padaku. Aku juga begitu, walaupun setiap kali bertemu jiwaku rasa tenang dan gembira.

Namun cepat-cepat aku sedarkan diri, khuatir kerana dia bukan siapa-siapa denganku malah bukan mahramku yang layak untuk aku fikirkan tentangnya. Aku cuba tidak memandang tepat ke matanya kerana fitrah kewanitaan dan keperempuanan yang malu dan masih menebal dalam diri menjadi perisai iman yang aku takut makin terhakis.

Cuma satu yang ingin kupesan pada rakan-rakan di luar sana yang masih belum punya 'pacar'.

Usah gusar dan khuatir.

Kamu tidak perlu merendahkan martabat diri demi untuk meraih cinta seorang lelaki. Ketahuilah, manisnya dan cantiknya seorang perempuan itu terletak pada taqwanya, hatinya yang sentiasa tunduk malu pada perkara-perkara yang tidak patut.

Aku tidak menyatakan yang aku ini tidak pernah berbuat dosa tapi aku berusaha untuk memperbaiki diri dan cuba mengelakkan diriku daripada tergelincir ke arah itu.

Ingat, jika ada lelaki yang menyatakan dia menyukai kamu, tanyakan kembali apa yang dia mahukan daripadamu. Jika dia sekadar ingin bersuka-suka dan punya pacar persis seperti teman-teman yang lain maka jauhkanlah dirimu daripadanya.

Sekiranya dia benar-benar serius, mahu mengikat tali perkahwinan, punya kedudukan kewangan yang kukuh dan latar belakang keluarga yang menyamankan dan mendamaikan dirimu maka pertimbangkanlah permintaannya untuk menjadikan dirimu itu sebagai suri hidupnya.

Sekadar bercerita tentang jodoh. Sungguh betul, ianya urusan rahsia antara yang tersulit sekali di dalam keterbatasan pengetahuan manusia melainkan dengan izin-Nya.

Harus diingatkan, walaupun ianya urusan Allah, namun kita tidak pula diperintahkan untuk sekadar menanti dan berpeluk tubuh. Proaktif itu perlu. Carilah jodoh dengan cara yang diizinkan dan diredhai Islam atasnya kerana dengan itu moga hubungan kalian nanti juga akan direhai Allah, Insya-Allah.

Sekadar perkongsian rasa dengan rakan-rakanku tentang urusan jodohku yang masih lagi samar. Moga sahaja Allah membantu di dalam urusan yang berkaitan dengannya dan menjauhkan aku daripada melakukan kemaksiatan hati mahupun tingkah perbuatan secara sir (rahsia) mahupun secara jahr (terang-terangan).

Jika benar lelaki itu jodoh yang dikirim Allah untukku meraih cinta yang lebih besar yakni cinta Ilahi maka aku redha.

Aku tidak mahu mengatakan bahawa aku ikhlas menerimanya kerana perkara ikhlas itu milik Allah yang tiada manusia berhak menyatakan bahawa dia ikhlas. Biar Allah sendiri yang menghukumkan tentang itu.

Buat rakan-rakanku yang mungkin sedang mencari jodoh atau telah bertemu jodoh, aku doakan agar kalian memperoleh jodoh sepertimana yang diinginkan olehmu.

Ketahuilah bahawa Allah memberikan apa yang kita perlu dan bukan yang kita suka kerana mungkin saja sesuatu yang kita suka itu akan menjadi satu keburukan suatu hari nanti.

Pasangan kita moga terdiri daripada si dia yang 'melengkapkan' kekurangan yang ada pada diri masing-masing agar kita lebih mudah berjuang meraih cinta-Nya....

Menantikan kalimah cinta daripada insan yang dicinta... moga kami meraih cinta-Nya, amin.

- Artikel iluvislam.com

Biodata Penulis

Jalwa Wafa merupakan seorang graduan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dan kini bertugas sebagai Pegawai Psikologi di IPD Batu Gajah, Perak.

Saturday, May 21, 2011

hidup ini bagaikan secawan kopi..

Jom Jadi seperti HELANG..



video ini mengisahkan bagaimana seekor ibu helang hendak mengajar anaknya terbang. Si ibu helang perlu menolak anaknya ke bawah walaupun dia risau anaknya itu tidak dapat terbang lalu mati.

Moral of the story : Kita perlu berubah untuk berjaya..

YES U CAN DO IT!

Friday, May 20, 2011

Satu Kata by Hari Moekti

Monday, May 16, 2011

Selamat Hari Guru 2011

Assalamualaikum..

Hari guru tahun 2011 merupakan tahun kedua aku menjadi guru.
Banyak pengalaman dan ilmu yang dapat ditimba apabila menjadi guru.
Dan tak lupa juga cemuhan dan kritikan yang membina dan tidak membina yang telah diterima sepanjang menjadi guru.
Tugas guru bukan sekadar mengajar di dalam kelas. Tugas guru bukan saja menanda buku latihan. Bahkan lebih banyak ,,berjuta-juta lemon dari itu.
Tugas guru merangkumi pelbagai aspek. dari A sampai Z. Pendek kata, sebutkan saja satu pekerjaan yang terdapat di Malaysia. Tidak mustahil guru-guru pernah melakukannya.

Di sini saya nyatakan pekerjaan yang ada kaitan dengan kerjaya guru.

sensitip ka?sensitip jgn baca..mungkin betul mungkin tidak. ini hanya apa yang saya fikirkan.

1) CLEANER /TUKANG SAPU
~ Cuba tanya cikgu-cikgu sekolah rendah yang mengajar Darjah 1. Siapa yang menyapu bilik darjah mereka? Mungkin tidak semua, dan mungkin juga semua. Iyalah, cuba bayangkan sejenak. Murid-murid darjah 1 masih kekok menyapu sampah, tidak pernah diajar oleh ibubapa untuk menyapu sampah, dan ada segelintir yang mempunyai "bibik" di rumah. Jadi, mereka kah yang menyapu sampah setiap pagi dan petang? Siapa lagi kalau bukan guru yang tidak tahan melihat bilik darjah mereka kotor. Lantas, mereka yang menyapu sampah sendiri.

2) AKAUNTAN
~Guru perlu mengutip Bayaran Tambahan Sekolah, duit PIBG, duit Majalah dan bermacam duit lagi sepanjang tahun. Jika cikgu tidak dapat mengutip secukupnya yuran, kadang-kadang cikgu terpaksa mendahulukan duit mereka sendiri. <kesian kan?> Cikgu juga terlibat dengan kelab/persatuan, badan beruniform ataupun sukan/permainan sebagai guru penasihat. jadi, siapa yang perlu menyimpan duit pelajar kalau bukan guru? Memang betul, Bendahari memainkan peranan. Akan tetapi cikgu bertanggungjawab untuk menyimpan duit tersebut agar tidak hilang.

3) DOKTOR /NURSE
~Haha..Ini memang paling tak tahan..Adoi..
Sebagai cikgu PBSM di sekolah, pelajar-pelajar akan datang cari saya dan mengadu masalah mereka lepas tu mintak ubat.. APA? HAMPA INGAT CIKGU NI NAEK PANGKAT JADI DOKTOR KA?..
pening kepala cari cikgu, sakit perut cari cikgu, demam cari cikgu, kena gigit lebah cari cikgu, tergeliat kaki cari cikgu tapi cakap kat cikgu patah kaki..huhu..kalau korang pi klinik jumpa doktor, kena bayar tak? kena kan?kerajaan pun kurang-kurang kena bayar rm1. Tapi kalu jumpa cikgu free ja. Sebab apa? sebab cikgu kan tugas yang mulia. So tak payah la hulur duit. Kadang-kadang pelajar ni cuma nak perhatian ja. Mungkin mereka kurang diberi kasih sayang oleh ibubapa. Kasihan mereka. Nasib baik ada ahli PBSM terlatih di sekolah, bolehla tolong memberi rawatan kecemasan kepada pesakit-pesakit cilik ni..

4) KERANI
~Kerja ni memang tetap dan berpencen. Cikgu-cikgu mesti pandai guna WORD, EXCEL, dan apa-apa lagi software yang seangkatan dengan perguruan. sebab cikgu akan kena buat soalan ujian + peperiksaan + latihan untuk pelajar-pelajar. Cikgu juga kena key-in markah pelajar. Selain tu, buat minit mesyuarat, kertas kerja, laporan,..ishk3..macam-macam lagila..

5) PEGAWAI SUKAN
~kenapa ada kaitan dengan sukan?
of coursela!! tiap-tiap tahun kan ada sukan di sekolah. Bukan acara bermusim ye tapi sepanjang tahun.. Diulang SEPANJANG TAHUN.
meh nak tolong senarai...

merentas desa

kejohanan olahraga tahunan

sukaneka

pertandingan bola jaring, bola tampar, bola sepak dan segala jenis bola..

lompat jauh, lompat tinggi, lontar peluru ~kumpul bagi mata untuk rumah sukan

Jadi, nak jadi cikgu tak boleh takut sunburn ye..;p

6) HAKIM, PENGADIL dan seangkatan dengannya
~eh, dah jadi cikgu nak jugak jadi hakim? gila pangkat ka apa cikgu ni?
Mintak maaf, kami bukan gila pangkat. Tapi pangkat yang gila kat kami..WOww..

Dah jadi cikgu kena jadi dua jenis hakim. Satu, hakim macam dalam mahkamah..dua, hakim pertandingan/aktiviti ape-ape aje.

dah faham?perlukan explaination? tak yahla ye..Fikir sendiri ye..kamu kan bijak:)

7) PENGAJAR/PENDIDIK
~tugas hakiki, memang kena mengajar. tak boleh tolak-tolak atau malas ye..

8)KAMUS BERGERAK
~pelajar tanya apa saja, cikgu kena pandai jawab. Dari A sampai Z. Tak tahu jawab pelajar hentam..

9) TRANSFORMER
~selaras dengan tema hari guru tahun 2011 "guru penjana tranformasi pendidikan negara"
bermaksud gurulah yang bertindak sebagai agen perubahan terhadap para pelajar. Guru melaksanakan setiap arahan yang dikeluarkan oleh KPM. Ya. Bertindak mengikut arahan.:)

10) IBU BAPA ANGKAT
~guru mesti ambil berat kebajikan, akademik, kehadiran dan pelbagai lagi berkaitan pelajar. Kalau ibu bapa anak mungkin seramai 5orang, jadi mereka hanya tahu mendidik menjaga 5orang sahaja dalam satu masa. Tapi guru, hebat kan? satu masa kena jaga 40 orang pelajar yang pelbagai latar belakang. ada yang suka gelak kuat, ada yang suka pi toilet, ada yang suka jerit, ada yang suka komplen. Bayangkan 40 kepala 40 perangai. Tapi, itulah cikgu:) Marvellous!

Ok, semoga anda terhibur dengan video di bawah:)


SELAMAT HARI GURU CIKGU-CIKGU
SEMOGA KALIAN TABAH MENDIDIK ANAK MURIDMU

layann...

HELIZA - AKU BUKAN UNTUKMU





sekarang kau pergi menjauh..
sekarang kau tinggalkan aku..


maafkan aku..

Friday, May 13, 2011

cinta terakhir.aiman (ilusi tv3 theme song)



...dah down sgt2...punca:diri sendiri, kesan:trhadap diri sendiri, akibat:mengecewakan orang

Tuesday, May 10, 2011

usah ragu pada takdir..

Kadang-kadang kita tidak menghargai dan tidak menyedari kita dikelilingi oleh orang-orang yang kita sayang pada kita. Jadi hargailah mereka..

Saturday, May 7, 2011

Hari Kokurikulum Peringkat Sekolah 2011 part 1- kawad fancy

Assalamualaikum
Hari ni sekolah cikgu sambut hari kok.Antara aktiviti yang dijalankan ialah kawad kaki fancy dan jualan.
First nak cerita pasal kawad fancy. Kawad fancy ni maksudnya kawad sekejap macam biasa lepas tu belakon sikit. Untuk tahun ni, setiap badan beruniform telah menunjukkan persembahan yang mantap.
Sebagai guru penasihat PBSM, cikgu nak cerita dulu pasal kawad yang PBSM dah buat. Bab lakonannya, ahli2 berlakon sebagai pesakit mental di hospital mental. Komandan mereka bertindak sebagai doktor pesakit mental yang merawat mereka. Storynya begini..




          Pesakit mental tidak duduk diam, maka doktor menyuruh mereka diam dan siapa yang diam akan diberi lolipop. so, semua pesakit diam sekejap ja pastu bising balik. Doktor mengarahkan pesakit balik ke bilik masing2 tapi pesakit asyik silap jalan ja. means, ahli2 PBSM ni kawad ke kiri hen kejap ke kanan plak. pastu tiba2 sorang bersin..diikuti dengan ahli yang lain. Doktor pun mengeluarkan jarum suntikan besar(dibuat daripada manilakad) untuk menyuntik ahli2 PBSM. ok,,the end..




        Badan beruniform yang lain 
~ada berlakon macam ibu2 mengandung yang excited nak pergi shopping.. Depa letak belon berisi air dalam baju, then sebelum abis depa pecahkan belon tu. Apa lagi, habisla basah seluar diaorang. motif?entahle..


~belakon jadi budak2 kecik. lompat-lompat dan jerit seperti budak kecil, sukakan lolipop dan pakai beg macam budak tadika.


~KRS ada unsur2 lawak jenaka. gabungkan dialog dalam hantu kak limah dan merong mahawangsa. ahli2 krs ni jadi pejuang2 tanah melayu satu masa dulu masa jepun menjajah. lastly, mereka dapa selamatkan tanah melayu dan mengibarkan jalur gemilang.


~Briged - tema paparazi..ahli2 briged pegang kamera dan ambil gambar. Sorang ahli berlakon sebagai wanita cantik yang asyik diikuti paparazi. Agak menghiburkan persembahan mereka.


~Puteri Islam - tak menarik sangat sampaikan cikgu dah lupa depa belakon apa..


so, pemenangnya ialahhh...........






jeng..jeng..jeng..








3.....briged










2.......KRS












1.......kompemla anak buah saya PBSM :)

Monday, April 25, 2011

Kem Pemantapan Sahsiah (part 2)

continued from part 1

After all the students kept their bags inside the dorm, Teacher Z ask them to gather in front the dorm. The teachers spot check their attire and those who failed to follow the rules need to change their attire on the time given. Group members that changes their clothes more than the time given will be punished.


After that all the students sit in their groups and discuss about cheers. Each group came out with different cheers. Aim of this activity is to build "semangat berkumpulan" inside each member.

Kem Pemantapan Sahsiah (part 1)

Salam..
Last week, my school had organized a camping at Merdeka Beach Resort, Pantai Merdeka, Kedah for 2 dyas and one night. There are 71 students and 9 teachers joined this activity. We gathered at our school at 7.30 am. Two buses are already waiting for us. We departed at 7.45 am. Two teachers supposed to followed each bus. So, there are four teachers that went to the destination together with students. Other teachers followed by their own car.

There are lot of paddy field on the way to the place. One of my students very excited to see the greenery   paddy field around us. She suggested to my friend, Teacher N to organize a trip to Muzium Padi. Then, my friend said no need to go to that museum. Just come to her village and that students can see a view of paddy field any time.:)

We arrived MBR at 9.30 am. All students took out their bags from the bus and gathered together at the parking side outside the resort. Some teachers accompanied the students meanwhile some of them went to the resort's management office to discuss about dorms and rooms. Its quite hard because the teacher who in charged  about that still not arrived.  After several minutes of discussion, all the students are allowed to keep their bags in one dorm only. This is because other dorms still using by other school.

To be continued..Part 2

Tuesday, April 19, 2011

mari buat kerja

salamz..

malam ni kena buat banyak keja..

-edit soklan peksa

-tanda buku latihan

-tanda PEKA

-tidoooooooo...

xtaula sempat ke tak buat suma keja di atas..



lalalalalalal~~~

Friday, April 15, 2011

wedding planner!

salamz..tlg kwn sy jap ye:)

Boleh undi/LIKE my pic yg d upload dlm CONTEST yg ditaja oleh HANA ZAKARIA WEDDING PLANNER,
1st LIKE page di link ->
http://www.facebook.com/HanaZakariaWeddingPlanner

2nd LIKE pic pa'ah di link ->
http://www.facebook.com/?ref=home#!/photo.php?fbid=191759537532324&set=a.191759417532336.42435.135180336523578&theater

THANKS a lot!




Tuesday, April 12, 2011

cinta

Cinta itu memberi, 
cinta itu mendengar, 
cinta itu berkorban, 
cinta itu tanggungjawab,
 cinta itu mendoakan dan
 cinta itu memaafkan.
(link)

Nutrition-Food Classes 1 [SC F2]

We eat everyday. Without food, we still can survive for severals days and even a week. What do you love to eat? Chocolate? Ice cream? Pizza? hmm, Nyummy!

Let's learn about nutrition. Chapter 2 Form 2.

First, we need to learn about Classes of Food.
How many classes of food you know?




3?





6?





10?



no!

There are 7 classes of food.


1-carbohydrates
2-protein
3-fats
4-vitamins
5-minerals

6-water


7-fats


Carbohydrates
carbohydrates food (link)
Example:- rice, wheat, bread, cereals
Function:-give energy
Food test:-Iodine test
Lack of carbohydrates;- no energy
Excess carbohydrates:-Obesity
obesity *big stomach*


Proteins
Proteins food (link)

Example:- egg, fish, meats, lentils, chicken
Function:-for growth, repair cell tissues
Food test:- use Millon's reagent
Lack of proteins;- kwashiorkor *organs inside the body swelling, became skinny*
Kwashiorkor (link)

Excess proteins:-harmful to body


*
*
*to be continued

Mas Kahwin Mahal, layakkah kita?



salam,
selepas dengar ceramah ni, baru aku tersedar..
layakkah aku terima mas kawin mahal2?
masak takpandai, jahit takpandai, muka takcomey, badan takslim..
(T-T).. agaknya tak kawenla aku sampai bila-bila......

selamat mendengar dan menghayati...

kLIK untuk ComeL

Powered by Blogger.