Monday, May 16, 2011

Selamat Hari Guru 2011

Assalamualaikum..

Hari guru tahun 2011 merupakan tahun kedua aku menjadi guru.
Banyak pengalaman dan ilmu yang dapat ditimba apabila menjadi guru.
Dan tak lupa juga cemuhan dan kritikan yang membina dan tidak membina yang telah diterima sepanjang menjadi guru.
Tugas guru bukan sekadar mengajar di dalam kelas. Tugas guru bukan saja menanda buku latihan. Bahkan lebih banyak ,,berjuta-juta lemon dari itu.
Tugas guru merangkumi pelbagai aspek. dari A sampai Z. Pendek kata, sebutkan saja satu pekerjaan yang terdapat di Malaysia. Tidak mustahil guru-guru pernah melakukannya.

Di sini saya nyatakan pekerjaan yang ada kaitan dengan kerjaya guru.

sensitip ka?sensitip jgn baca..mungkin betul mungkin tidak. ini hanya apa yang saya fikirkan.

1) CLEANER /TUKANG SAPU
~ Cuba tanya cikgu-cikgu sekolah rendah yang mengajar Darjah 1. Siapa yang menyapu bilik darjah mereka? Mungkin tidak semua, dan mungkin juga semua. Iyalah, cuba bayangkan sejenak. Murid-murid darjah 1 masih kekok menyapu sampah, tidak pernah diajar oleh ibubapa untuk menyapu sampah, dan ada segelintir yang mempunyai "bibik" di rumah. Jadi, mereka kah yang menyapu sampah setiap pagi dan petang? Siapa lagi kalau bukan guru yang tidak tahan melihat bilik darjah mereka kotor. Lantas, mereka yang menyapu sampah sendiri.

2) AKAUNTAN
~Guru perlu mengutip Bayaran Tambahan Sekolah, duit PIBG, duit Majalah dan bermacam duit lagi sepanjang tahun. Jika cikgu tidak dapat mengutip secukupnya yuran, kadang-kadang cikgu terpaksa mendahulukan duit mereka sendiri. <kesian kan?> Cikgu juga terlibat dengan kelab/persatuan, badan beruniform ataupun sukan/permainan sebagai guru penasihat. jadi, siapa yang perlu menyimpan duit pelajar kalau bukan guru? Memang betul, Bendahari memainkan peranan. Akan tetapi cikgu bertanggungjawab untuk menyimpan duit tersebut agar tidak hilang.

3) DOKTOR /NURSE
~Haha..Ini memang paling tak tahan..Adoi..
Sebagai cikgu PBSM di sekolah, pelajar-pelajar akan datang cari saya dan mengadu masalah mereka lepas tu mintak ubat.. APA? HAMPA INGAT CIKGU NI NAEK PANGKAT JADI DOKTOR KA?..
pening kepala cari cikgu, sakit perut cari cikgu, demam cari cikgu, kena gigit lebah cari cikgu, tergeliat kaki cari cikgu tapi cakap kat cikgu patah kaki..huhu..kalau korang pi klinik jumpa doktor, kena bayar tak? kena kan?kerajaan pun kurang-kurang kena bayar rm1. Tapi kalu jumpa cikgu free ja. Sebab apa? sebab cikgu kan tugas yang mulia. So tak payah la hulur duit. Kadang-kadang pelajar ni cuma nak perhatian ja. Mungkin mereka kurang diberi kasih sayang oleh ibubapa. Kasihan mereka. Nasib baik ada ahli PBSM terlatih di sekolah, bolehla tolong memberi rawatan kecemasan kepada pesakit-pesakit cilik ni..

4) KERANI
~Kerja ni memang tetap dan berpencen. Cikgu-cikgu mesti pandai guna WORD, EXCEL, dan apa-apa lagi software yang seangkatan dengan perguruan. sebab cikgu akan kena buat soalan ujian + peperiksaan + latihan untuk pelajar-pelajar. Cikgu juga kena key-in markah pelajar. Selain tu, buat minit mesyuarat, kertas kerja, laporan,..ishk3..macam-macam lagila..

5) PEGAWAI SUKAN
~kenapa ada kaitan dengan sukan?
of coursela!! tiap-tiap tahun kan ada sukan di sekolah. Bukan acara bermusim ye tapi sepanjang tahun.. Diulang SEPANJANG TAHUN.
meh nak tolong senarai...

merentas desa

kejohanan olahraga tahunan

sukaneka

pertandingan bola jaring, bola tampar, bola sepak dan segala jenis bola..

lompat jauh, lompat tinggi, lontar peluru ~kumpul bagi mata untuk rumah sukan

Jadi, nak jadi cikgu tak boleh takut sunburn ye..;p

6) HAKIM, PENGADIL dan seangkatan dengannya
~eh, dah jadi cikgu nak jugak jadi hakim? gila pangkat ka apa cikgu ni?
Mintak maaf, kami bukan gila pangkat. Tapi pangkat yang gila kat kami..WOww..

Dah jadi cikgu kena jadi dua jenis hakim. Satu, hakim macam dalam mahkamah..dua, hakim pertandingan/aktiviti ape-ape aje.

dah faham?perlukan explaination? tak yahla ye..Fikir sendiri ye..kamu kan bijak:)

7) PENGAJAR/PENDIDIK
~tugas hakiki, memang kena mengajar. tak boleh tolak-tolak atau malas ye..

8)KAMUS BERGERAK
~pelajar tanya apa saja, cikgu kena pandai jawab. Dari A sampai Z. Tak tahu jawab pelajar hentam..

9) TRANSFORMER
~selaras dengan tema hari guru tahun 2011 "guru penjana tranformasi pendidikan negara"
bermaksud gurulah yang bertindak sebagai agen perubahan terhadap para pelajar. Guru melaksanakan setiap arahan yang dikeluarkan oleh KPM. Ya. Bertindak mengikut arahan.:)

10) IBU BAPA ANGKAT
~guru mesti ambil berat kebajikan, akademik, kehadiran dan pelbagai lagi berkaitan pelajar. Kalau ibu bapa anak mungkin seramai 5orang, jadi mereka hanya tahu mendidik menjaga 5orang sahaja dalam satu masa. Tapi guru, hebat kan? satu masa kena jaga 40 orang pelajar yang pelbagai latar belakang. ada yang suka gelak kuat, ada yang suka pi toilet, ada yang suka jerit, ada yang suka komplen. Bayangkan 40 kepala 40 perangai. Tapi, itulah cikgu:) Marvellous!

Ok, semoga anda terhibur dengan video di bawah:)


SELAMAT HARI GURU CIKGU-CIKGU
SEMOGA KALIAN TABAH MENDIDIK ANAK MURIDMU

0 komen:

Post a Comment

kLIK untuk ComeL

Powered by Blogger.